Mitt första blogginlägg - om inspiration

02.07.2020

Jag har aldrig skrivit en bloggtext. Jag har tänkt göra det men inte fått ändan ur vagnen. Men nu är det alltså dags. Så vad ska den handla om? Jag tar en dusch och funderar, så kommer jag på det; inspiration, så klart. Varför? Jo, inspiration är så inspirerande, helt enkelt. Det finns så mycket som kan inspirera mig till att exempelvis skriva. Som upplevelser, till exempel. Bilden är från en safariresa i naturreservatet Maasai Mara, i Kenya. Jag står bara några meter från två betande noshörningar - och är såå lycklig. Jag kan titta på bilden hur många gånger som helst, minnas känslan och bli inspirerad. Till att resa och uppleva mer, till att leva med djur ute i vildmarken, till att skriva och till en hel radda av saker. Resan har satt sina spår i mig för resten av livet. Det mesta av godo men även annat sitter kvar (precis som det bör); fattigdom, slum och sjukdomar är några av de sakerna. De små flickorna som sålde "mäjs", dvs. majs som de hade i en kastrull med lock, och barnen som knackade på bilrutan, räckte fram sina små händer och hoppades på några silvermynt. 

Resan till Kenya var avgörande för att jag skulle kunna skriva min senaste roman Som elefanterna bär sina betar. Bokens tema handlar först och främst om hur det är att leva i en dysfunktionell familj, hur det påverkar familjemedlemmarna och framförallt barnen. Handlingen utspelar sig i Stockholm och i Kenya. Utan mina erfarenheter från Kenya skulle jag inte ha haft en aning om hur det såg ut där på riktigt, jag hade inte sett detaljerna i verkligheten, inte upplevt känslor och stämningar och det varierande klimatet IRL- jag hade inte kunnat gestalta miljön trovärdigt och äkta. När jag nu får återkoppling av mina läsare nämns ofta gestaltningen som något de tyckt mycket om: "Ninas beskrivning av den kenyanska miljön får mig förflyttad dit, till savannen och jag känner vibrationerna under mina fötter när elefanterna drar förbi", är en kommentar. För mig är detta bland det finaste jag kan få, bekräftelse på att min intention, baserad på erfarenheter och inspiration, gett det resultat jag ville. 

Inspiration finns överallt, oavsett om man tänker på det eller inte. Ibland är man mer mottaglig och ibland inte alls. Så är livet, det finns ju annat också... Men jag funderar ibland kring att om man är medveten om att minsta lilla, ibland till synes obetydliga grej, faktiskt kan inspirera till något, då blir man automatiskt rikare som människa. Och lyckligare. En verkligt skön vetskap. 

Och nu tänker jag avslöja vad som inspirerat mig till att skriva kommande bok, en feelgood om före detta kyrkoherden Börje...

  1. Mitt arbete som kyrkvaktmästare
  2. Att jag både bott och arbetat i Bromma där mycket av handlingen utspelar sig
  3. Mitt jobb som utredande pedagog på ett hem för tvångsomhändertagna unga
  4. En före detta kollega och numer god vän
  5. Bonde söker fru på TV 4

Hur tusan hänger allt det här ihop? Den som väntar få se... Målet är att boken ska komma ut under första halvan av 2021. Hoppas ni blir nyfikna och lämna gärna en kommentar nedan. 

Allt gott!

/Nina 

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång